Onderwerp: Sales en Marketing

Het leven speelt zich tegenwoordig meer en meer digitaal af. Social media: je kan er niet meer omheen. Ben jij als ondernemer actief op social media? Waarom doe je dit eigenlijk? In mijn omgeving hoor ik vaak het antwoord: “Gewoon omdat het erbij hoort.” Niks om je voor te schamen als je het mij vraagt. Wel is het tijd voor de volgende stap: een social media strategie. Social media biedt voor startende ondernemers maar ook voor ervaren ondernemers veel kansen. Om de kansen optimaal te benutten en je social media effectief in te zetten is een social media strategie van belang. Wat houdt een social media strategie in? En hoe ga je aan de slag? Ik leg het je in deze blog graag uit!

Wat is een social media strategie?

Om te beginnen wat is een social media strategie? Het is een plan voor de inzet van social media op lange termijn en komt voort uit het marketingplan van jouw onderneming. Welke doelen heb je als ondernemer en hoe wil je deze doelen gaan bereiken met behulp van social media? Welke inzet is hier voor nodig?

Om je strategie op papier te kunnen zetten is het belangrijk om de doelgroep en doelstellingen goed te formuleren. Wie zijn je (potentiële) klanten? Waar bevindt de doelgroep zich vooral op social media? Welke kanalen kan jij het beste kiezen? Wat zijn je doelstellingen? Wil je je online zichtbaarheid verhogen? Wil je je klanttevredenheid in kaart brengen en verbeteren? Of wil je bijvoorbeeld kwalitatieve leads verzamelen? Vergeet niet om de doelstellingen meetbaar te maken zodat je ook echt de effectiviteit van de strategie kan testen. Door deze vragen te beantwoorden geef je vorm aan de strategie. Maar wat doe je nu met deze strategie? Gebruik een social media plan om hier invulling aan te geven.

Verschil social media strategie en een social media plan

Je hebt nagedacht over de strategie en bent klaar om van start te gaan. Maar hoe ga je de strategie omzetten naar een succes? Met behulp van een social media plan! Met de strategie bepaal je de richting van alle social media uitingen. Een social media plan geeft invulling aan deze uitingen. Een social media plan is dus een onderdeel van je strategie en gericht op bijvoorbeeld een gebeurtenis of een campagne. Denk bijvoorbeeld aan de introductie van een nieuw product, het lanceren van een content offer of een feestdag. Het social media plan is dus een concrete uitwerking van de social media strategie.

Zo hebben wij bij HLB Van Daal onlangs een campagne gelanceerd: de risico’s van het familiebedrijf. Met behulp van deze campagne verzamelen wij kwalitatieve leads en werken we aan onze naamsbekendheid. Deze campagne komt voor uit onze strategie en hebben wij met behulp van een social media plan onder de aandacht gebracht.

Stappenplan

  1. De nulmeting – Waar sta je nu? Met behulp van de nulmeting kan je na afloop van de campagne op de juiste manier evalueren. Aan het begin van de campagne hadden we logischerwijs nog geen kwalitatieve leads verzameld. Het meten van de naamsbekendheid is natuurlijk lastiger. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een naamsbekendheid onderzoek uit te voeren en dit na een jaar te herhalen. 
  2. Doelstelling – Waarom zet je social media in? Hoe helpt social media om deze doelstelling te behalen? Met behulp van social media zoeken we aandacht voor onze whitepaper en om leads te verzamelen.
  3. Boodschap – Wat is de kernboodschap van de campagne? Probeer rekening te houden met je gekozen doelgroep om de boodschap zo goed mogelijk over te brengen. De boodschap van onze campagne is om familiebedrijven bewust te maken van de mogelijke risico’s en zich voor te bereiden om onverwachte situaties met behulp van onze whitepaper.
  4. Vorm – Hoe ga je de boodschap communiceren? Maak je gebruik van video, foto’s of alleen tekst? Wij hebben gekozen om voornamelijk gebruik te maken van berichten met een combinatie van foto’s en tekst.
  5. Kanaal – Welke kanalen ga je gebruiken? Waar bevind de doelgroep zich? Als HLB Van Daal focussen wij voornamelijk op LinkedIn omdat onze zakelijke doelgroep hier te vinden is.
  6. Planning – Wanneer ga je alle onderdelen van het plan communiceren? Hoe ga je de aandacht trekken van de doelgroep? En hoe houd je deze vervolgens vast? Voor de campagne hebben wij onder andere een planning gemaakt met verschillende berichten op LinkedIn. Om de aandacht van de ondernemers te trekken, gebruiken we verschillende voorbeelden waar ze zich in kunnen herkennen.
  7. Evaluatie – Vergeet niet om na afloop van de campagne de resultaten te evalueren en te vergelijken met de nulmeting. Heb je je doelen bereikt? Wat had je anders kunnen doen om (nog) betere resultaten te behalen? Hoeveel kwalitatieve leads hebben we daadwerkelijk bereikt? Omdat de campagne op dit moment nog loopt, moet de evaluatie nog plaatsvinden.

Aan de slag?

Ben je enthousiast en heb je zin om aan de slag te gaan met je social media strategie en plan? Twijfel je nog voor welke kanalen je moet kiezen? Of vraag je je af hoe de strategie vertaalt naar passende en succesvolle content? Daar vertel ik je binnenkort meer over. Houd zeker deze blogpagina in de gaten of schrijf je in voor onze blogupdates via onderstaand formulier!

New call-to-action

Op de hoogte blijven?

Risico's van het familiebedrijf