Onderwerp: Strategie

De belangrijkste bouwsteen voor groei, je identiteit! Je wilt graag dat jouw merk de juiste associaties oproept en dat je je onderscheidt van je concurrenten. Maar kunnen jij en je medewerkers de identiteit, het DNA, van je onderneming beschrijven? Wordt het DNA al van A tot Z doorgevoerd in de organisatie? Ik licht 5 essentiële stappen toe die nodig zijn voor het ontwikkelen en/of aanscherpen van je identiteit.

Je identiteit bepalen doe je zelf, jij bent immers de drijvende kracht van je onderneming en weet als geen ander wat je doelen en drijfveren zijn. Weet jij wat je medewerkers over je bedrijf vertellen op een verjaardag? De eerste indruk bij klanten, relaties en toekomstige medewerkers bepaalt namelijk het imago van jouw merk. Maak de stem achter je merk tastbaar want een sterke positionering verdient zich terug. Volg onderstaand stappenplan zodat je het beste uit je merk haalt, je nieuw talent aantrekt en je medewerkers en klanten tot ambassadeur maakt.

5 stappen om de identiteit van jouw onderneming te bepalen

1. Het gouden model
“People don’t buy what you do, people buy why you do it”, een citaat van Simon Sinek, schrijver van de bestseller ‘Start with why’ en werelberoemd met zijn krachtige denkmodel de Golden Circle. Het verhaal van jou en je merk zijn belangrijk: waar geloof je in? Waar kom je elke dag je bed voor uit? Wat is je overtuiging en waarom is dit belangrijk voor anderen? Met dit model bepaal je je missie (why), strategie en onderscheidend vermogen (how) en (meetbare) resultaten van je producten/diensten (what). Als je succesvol en onderscheidend wilt zijn verkoop je geen product of dienst om winst te maken maar omdat je iets wil toevoegen aan de samenleving of iets wilt verbeteren.

Geef voor jezelf eens antwoord op de volgende vragen:

- Waarom doe ik wat ik doe? Waar geloof ik in?
- Hoe ga ik actie ondernemen om mijn waarom waar te maken?
- Wat zijn de gewenste resultaten van mijn acties?

Golden circle HLB Van Daal

Voorbeeld van Ikea
Why: Het dagelijks leven van zoveel mogelijk mensen verbeteren
How: Belangstelling tonen in hoe mensen dagelijks leven en wonen
What: Goed ontworpen functionele meubels en decoratie voor een zo laag mogelijke prijs zodat zoveel mogelijk mensen ze kunnen aanschaffen

2. Het karakter van je organisatie
Het kiezen van een archetype, je merkpersoonlijkheid, behoort tevens tot de eerste stappen van het bepalen van je identiteit en het sterker maken van je merk. Het bekende archetypemodel van Jung zorgt ervoor dat je je als merk kunt onderscheiden op karakter. Zo zijn er diverse automerken die allen een ander archetype hebben en daar ook haar marketing en communicatie op aanpast. Een archetype moet passen bij jou, je medewerkers en je onderneming en bepaalt als het ware de koers van jouw organisatie. Voor het bepalen van jouw archetype moet je eerst nagaan wat jouw kernwaarden zijn. Kernwaarden zijn de eigenschappen of drijfveren van jouw onderneming die laten zien waar je naar streeft en wat je het liefste wilt. Voor medewerkers zijn kernwaarden erg belangrijk, want die zijn bepalend of een (toekomstige) medewerker zich hierin kan vinden.

Hoe bepaal je je kernwaarden?
Bij familiebedrijven zie je vaak dat de kernwaarden al vastliggen vanuit de historie van de organisatie, is dit niet zo of heb je geen familiebedrijf? Het bepalen van je kernwaarden kun je het beste samen met je medewerkers doen. Plan een bijeenkomst in en vraag ‘wat is echt belangrijk voor jou binnen ons bedrijf?’, schrijf alles op en maak uiteindelijk een top 5.

Welk archetype past het beste bij jouw bedrijf?
Kies een, twee of maximaal drie archetypes die het karakter van jouw organisatie weergeven.

Archetypes HLB Van Daal

Bron: The Big Story

Voorbeelden:
Ikea: gewone man - De Efteling: magiër - M&M’s: clown - Nike: held

3. Visie en missie
De eerste aanzet voor je visie en missie heb je al gemaakt met het invullen van de Golden Circle. Nu ga je aan de slag met het beschrijven van je visionaire blik op de toekomst (visie) en de manier waarop je dit gaat bewerkstelligen (missie). Kortom: beschrijf hoe jij de toekomst ziet met je producten en/of diensten en hoe je dit gaat realiseren.

Voorbeeld:
Visie Ikea: We willen dat ons bedrijf een positieve impact heeft op de wereld - van de communities waar we onze materialen kopen, tot de manier waarop onze producten, onze klanten helpen om thuis een ​​duurzamer leven te leiden.
Missie Ikea: Het dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen beter maken door het aanbieden van een breed assortiment functionele en goed vormgegeven woonartikelen tegen zulke lage prijzen dat zoveel mogelijk mensen in staat zijn deze producten te kopen.

4. Stel je merkbelofte op
Een betekenisvol merk heeft een unieke, krachtige, eenvoudige en realiseerbare merkbelofte. Met je merkbelofte, ook wel pay-off, geef je antwoord op de behoefte van je doelgroep die je ook echt waarmaakt. Als je middels bovenstaande stappen weet wie je bent, wat je ideaal is en waar je staat kun je een geloofwaardige merkbelofte maken. Kijk eens naar je antwoord bij de why in de Golden Circle, som de sterkste punten van je bedrijf op, noteer de belangrijkste voordelen van je product of dienst voor je klanten en beschrijf vanuit daar jouw belofte aan je klant.

Voorbeeld:
Ikea: Ikea belooft betaalbare oplossingen voor beter leven.

5. Corporate story
Een corporate story is de essentie van je merkverhaal, hoe korter, hoe beter. Een verhaal van je organisatie in plaats van over je organisatie. Door betekenis aan het verhaal te geven weet het mensen te verbinden met je organisatie en word je identiteit ook tastbaarder voor je medewerkers.

Hoe schrijf je een corporate story?
Een corporate story kun je opdelen in verschillende elementen en samenvoegen tot een verhaal. De elementen die dit verhaal maken zijn:

- Wat is de uitdaging en ambitie van je onderneming?
- Waarom, hoe en wat? (kijk terug bij de antwoorden van de Golden Circle)
- Wie zijn jullie?
- Wie willen jullie zijn?
- Waar werkt de organisatie naar toe (in de toekomst)?

Van A tot Z
Nu je je identiteit hebt bepaald bezit je over de basis voor al je marketing en communicatieactiviteiten, maar het doel is dat je de identiteit terugziet in al je bewegingen. Je wil dat je medewerkers en klanten als ambassadeur met de juiste boodschap naar buiten treden. Zorg ervoor dat je missie, visie, kernwaarden en merkbelofte eigen worden bij zowel jezelf als je medewerkers en test ook regelmatig of iedereen wel op de hoogte is van de bewegingsredenen van de organisatie. Voor een optimale uiting en beleving bij je merk pas je ook de tone of voice en je visual design aan op je merkidentiteit om alles tot in de puntjes door te voeren. Zo zorg je zowel intern als extern voor een totale merkbeleving.

New Call-to-action

Op de hoogte blijven?

New call-to-action