10 tips voor zakelijk bloggen

Ben jij al enthousiast om te beginnen met zakelijk bloggen? Of ben je het misschien aan het uitstellen? In mijn eerdere blog heb ik uitleg gegeven wat de toegevoegde waarde is van zakelijk bloggen voor jouw onderneming. Zo werk je aan de online vindbaarheid van je onderneming en bouw je aan een sterk netwerk. Wist je dat zakelijk bloggen helpt bij het toekomstproof maken van elke onderneming? Durf jij het aan om te beginnen met bloggen? Zoals altijd: alle begin is moeilijk. Ik geef je graag tien tips die jou kunnen helpen bij het schrijven van een zakelijke blog.


TIP 1: Begin met een schrijfplan

Ik raad iedereen aan die net begint met bloggen te starten met het maken van een schrijfplan. Een goede voorbereiding bij bloggen is absoluut het halve werk. Waarom helpt een schrijfplan met het schrijven van je blog? Het is een techniek om je te helpen sneller en beter te schrijven. Je creëert op deze manier een beginpunt voor je blog en zorgt voor een betere structuur. Een schrijfplan kan bestaan uit twee onderdelen. In het eerste onderdeel kader je je blog af (inhoudelijk doel, doelgroep, format en de hoofdvraag) en in het tweede deel maak je een inhoudsopgave (tussenkopjes inclusief steekwoorden of vragen die je wilt beantwoorden per onderdeel).

 

TIP 2: Ga voor diepgang

Een goede blog is waardevol voor jouw lezers. Zorg dat je met iedere blog je lezer helpt met een probleem, je antwoord geeft op een vraag of je lezer inspireert. Hoe doe je dit? Ga voor diepgang en schrijf een inhoudelijk verhaal door bijvoorbeeld niet alleen  antwoord te geven of de wat en waarom vraag maar waarin je ook uitlegt hoe lezers dit het beste kunnen aanpakken. Gebruik daarom de lengte van de blog om de diepte in te gaan en spreek de lezer zo direct mogelijk aan.

 

TIP 3: Zorg voor een duidelijke structuur

Een lezer vindt het fijn om te weten waar hij of zij aan toe is. Door een heldere structuur in je blog te gebruiken, maak je duidelijk waar de blog over gaat en weet de lezer wat hij of zij kan verwachten. Denk hierbij aan een goede indeling van de alinea’s. Begin met een prikkelende inleiding, gebruik inhoudelijk sterke tussenkopjes en sluit af met en een call to action (CTA). Een lezer hoeft op deze manier niet te zoeken naar informatie.

 

TIP 4: Leg de focus niet op de commerciële kant

Wat is het inhoudelijke doel van de blog? Wat wil je dat klanten denken of weten na het lezen? Wat jouw doel ook is, lezers haken snel af als ze merken dat ze een commercieel praatje aan het lezen zijn. De inhoud van de blog mag daarom nooit alleen maar commercieel zijn. Mag je dan helemaal geen aandacht besteden aan je product of dienst? Zeker wel! Je mag schrijven over je eigen zaken en diensten maar zorg ervoor dat je de lezer inspireert. Noem bijvoorbeeld je eigen diensten terloops in de blog: tijdens het maken van een bedrijfsscan, zie ik vaak bij ondernemers dat… Een blog schrijf je om kennis te delen en niet om promotie te maken voor je producten of diensten.

 

TIP 5: Gebruik een actieve schrijfstijl

Lezers vinden passieve zinnen vaak langdradig en onpersoonlijk. Let daarom op dat je actieve zinnen formuleert. Een makkelijke oplossing hiervoor is om werkwoorden zoals: worden, zullen en hebben te vermijden. Gebruik bijvoorbeeld eens de zoekfunctie om de tekst te controleren.

 

TIP 6: Vermijd herhaling, moeilijke woorden en lange zinnen

Wist je dat korte zinnen makkelijker lezen dan lange zinnen? In een blog wil je graag dat de boodschap zo goed mogelijk overkomt. Door lange zinnen te schrijven, heb je kans dat je lezer afhaakt of de inhoud niet goed begrijpt. Moeilijke woorden kunnen een lezer ook afschrikken. Gebruik daarom niet te veel vakjargon maar houdt de tekst juist simpel en toegankelijk. Vermijd herhaling van dezelfde woorden. Zoek synoniemen en varieer om de tekst goed leesbaar te houden.

 

TIP 7: Maak je zakelijke blog persoonlijk

Hoe dichter je bij de lezer staat, hoe beter de boodschap overkomt. Hoe maak je een blog persoonlijk? Door gebruik te maken van herkenbare voorbeelden, anekdotes en bijvoorbeeld aansprekende afbeeldingen. Blijf dicht bij jezelf!

 

TIP 8: Een blog is geen nieuwsartikel

Inderdaad, een blog is geen nieuwsartikel. Geef niet alleen feiten maar juist tips en herkenbare voorbeelden. Deel emoties en ervaringen zodat de lezer zich kan herkennen in jouw verhaal. Daarbij mag je in een blog zeker jouw mening terug laten komen. De lezer vertrouwt op je ervaring en dus ook op je mening. Zo is het voor mij en mijn collega’s ook een leerschool om een blog anders in te steken en niet te schrijven zoals een nieuwsartikel voor onze website.

TIP 9: Maak gebruik van zoekwoorden

Om een blog nog beter vindbaar te maken voor Google kan je rekening houden met zoekwoorden. Laat het zoekwoord, bijvoorbeeld zakelijk bloggen, terugkomen in de titel, metatitel en de tekst inclusief tussenkoppen. Pas op: overdrijf niet. Het is belangrijker dat de tekst goed leesbaar blijft.

 

TIP 10: Gebruik een Call to Action (CTA)

Sluit je blog altijd af met meer dan alleen een samenvatting van de tekst. Maak gebruik van een call to action (CTA): stel een vraag aan de lezer of roep op tot een reactie, discussie of feedback. Link bijvoorbeeld door naar een contactformulier, offerte aanvraag of content offer, zoals een whitepaper. Onderaan deze blog staat een CTA naar onze whitepaper “Het familiebedrijf van de toekomst”. Een sterke CTA helpt jouw lezer om de volgende stap in het keuzeproces te bereiken.

triangle dark triangle light